Rabu, 17 Julai 2013

Kenapa bila USD Naik,Emas Turun?


  • Jika US Dollar menjadi semakin kukuh, kita memerlukan duit dollar yang kurang untuk membeli sebarang komoditi termasuk emas yang sememangnya diletakkan di dalam USD.
  • Jika US Dollar menjadi lemah, kita memerlukan lebih duit USD untuk membeli komoditi pada jumlah yang sama.
  • Ini yang menyebabkan harga emas kelihatan seolah-olah berkadar songsang dengan USD. Jika USD naik, harga emas turun, jika USD makin lemah pula, harga emas akan naik.

                                                       
Dari Kitco:
  • Apabila Dollar Amerika di dapati lebih kukuh, ia mengambil masa kurang dolar untuk membeli mana-mana komoditi yang berharga dalam $ USD. Apabila Dollar Amerika  di dapati lemah ia mengambil masa lebih ringgit untuk membeli komoditi yang sama.
  • Harga semua komoditi denominasi Dolar Amerika Syarikat, seperti emas, akan berubah untuk mencerminkan hakikat bahawa ia akan mengambil kurang atau lebih dolar untuk membeli barangan itu. Jadi ia agak mustahil, sebenarnya ia hampir selalunya kes itu bahawa sebahagian daripada perubahan dalam harga emas adalah benar-benar hanya mencerminkan perubahan dalam nilai Dolar Amerika Syarikat. Kadang-kadang bahagian yang tidak penting. Tetapi selalunya sebaliknya adalah benar di mana seluruh perubahan dalam harga emas adalah hanya satu pengiraan matematik nilai Dolar AS sentiasa berubah-ubah.
  • Apabila dolar mendapat kuat, emas nampaknya turun ke bawah, dan sebaliknya. Yang menjelaskan sebahagian daripada perubahan yang kita lihat dalam nilai emas.
  • Bahagian lain adalah peningkatan sebenar dalam bekalan atau permintaan untuk emas. Jika harga adalah lebih tinggi apabila diukur bukan sahaja dalam Dolar Amerika Syarikat, tetapi juga di Euro, Pounds Sterling, Yen Jepun, dan setiap mata wang utama yang lain, maka kita tahu permintaan emas adalah lebih tinggi dan ia sebenarnya telah meningkat dalam nilai.
  • Oleh itu, jika emas adalah lebih tinggi dalam Dolar AS dan pada masa yang sama lebih murah di setiap mata wang yang lain, maka kita boleh menyimpulkan bahawa US Dollar telah lemah, dan emas yang benar-benar telah kehilangan nilai dalam semua mata wang lain. Tetapi harga, kerana ia sedang disebut di dalam $ USD akan menjadi lebih tinggi dan memberi ilusi emas menjadi lebih berharga. Dalam kes seperti itu, penurunan nilai emas, disebabkan oleh peningkatan bekalan di pasaran, adalah camouflaged oleh Dolar AS lemah.

Tiada ulasan: