Rabu, 21 Disember 2011

JENIS-JENIS JONGKONG EMAS


Ini adalah artikel mengenai jongkong emas dan mengandungi beberapa maklumat terperinci mengenai jongkong emas, jenis-jenis yg ada dan dimana kilang-kilang yg memproses jongkong emas ini.

APAKAH ITU JONGKONG EMAS?
Semua emas diukur dalam auns troy dan ketulenan diukur dalam karat (tidak sama dengan ukuran karat untuk berlian), terdapat dalam pelbagai bentuk, saiz dan berat. Takrif sebenar jongkong emas adalah :
" Satu bar emas yg dibuat oleh sebuah syarikat pengeluar jongkong yg diiktiraf adalah tanpa mengira bentuk dan saiz dan pada mana dilaporkan berat sebenar dan ketulenan emas serta nombor pendaftaran"

Bar yg lebih besar dikenali sebagai jongkong emas dan dibuat daripada pemutus. Ia adalah emas yg dilebur ke dalam acuan. Bar yg lebih kecil dibuat dengan menekan jalur emas dengan suatu cop tan yg mana sama seperti duit syiling emas dibuat. Ini biasanya dipanggil biskut, walaupun tidak begitu rangup. Semua bar emas, tanpa mengira saiz, akan dicop berat, saiz dan setem pengilang. Setiap bar juga perlu disertakan dengan nombor pendaftaran yg sepadan.
Tidak semua orang dapat membawa bar emas dan toting sebanyak 400 bar auns. Hanya beberapa auns sahaja yg dapat dibawa dalam poket. Maka,bar yg lebih kecil lebih mudah dibawa dan kos jual beli adalah rendah.
 Kelebihan membeli bar atau jongkong yg lebih besar ialah premium yg rendah bagi setiap auns dan biasanya sebahagian kecil di atas harga spot emas untuk jualan.  Kebanyakan emas di seluruh dunia akan disimpan di bilik kebal bank di seluruh dunia dan pemilikannya hanya dipindahkan di atas kertas.

JENIS-JENIS JONGKONG EMAS
Pada tahun 2008, Bank Muzium England menjadi tuan rumah Koleksi Jongkong Emas Antarabangsa. Disini pelbagai jenis bar emas telah dipaparkan.

400 Auns atau 12.5kg Jongkong Emas
Terdapat kira-kira 55 pengeluar aktif di seluruh dunia yg auns 400 atau 12.5kg bar emas yg dikenali dan diterima di peringkat antarabangsa seperti Penghantaran London Baik.Kira-kira 150,000 dibuat setiap tahun dengan berat antara 350 auns dan 430 auns dengan ketulenan emas sekurang-kurangnya 99.5%.

Kilogold Bar
Bar Kilogold(1000gram) popular di kalangan pelabur dan fabrikasi yg didagangkan pada premium yg rendah di atas harga spot emas dan mungkin bar emas yg paling meluas diniagakan di dunia.
Bar yg Kilogold mempunyai bentuk yg rata antabangsa, tetapi ramai pelabur di Eropah memilih Kilogold bar tradisional dalam bentuk bata.

Gold Bar 'Tezabi'
Bar emas yg dibuat secara kasar adalah dihasilkan di Pakistan oleh ribuan pengilang kecil di belakang rumah mereka. Jongkong emas ini tidak dikeluarkan denga berat yg khusus tetapi biasanya ketulenan sekitar 99.9%. Saiz pula bergantung kepada jumlah emas yg ada dengan pengilang kerana mereka biasanya membuat dengan menggunakan emas lama.
Tezabi menyerupai beberapa duit syiling emas terawal yg dibuat oleh raja-raja Lydia di Asia Minor dalam abad ke-7 SM. Kaedah yg digunakan oleh Pakistan dalam pembuatan emas bar Tezabi dipercayai telah berubah dalam lebih 2,000 tahun. Pameran yg memaparkan bar emas Tezabi dikilangkan oleh Mohammed Saleh di Pakistan.

Tael Gold Bar
Tael atau lebih meluas dikenali sebagai unit berat Cina. Satu tael adalah bersamaan dengan 1.2 auns atau 37.4 gram. Tael bar emas banyak didagangkan di negara-negara berbahasa Cina, seperti Hong Kong dan Taiwan.

Cast jongkong emas tael dikeluarkan dalam 3 bentuk:
  • Biskut
  • Donut
  • Bot
Bot juga turut digunakan untuk perak dan lain-lain sistem mata wang China seawal dinasti Han (206 SM-220Masihi).
Yg paling popular adalah 5 bar cast Tael 'biskut' emas, 6 onces atau 187 gram. Jongkong emas ini yg dibuat di Hong Kong oleh Gold Cina & Silver Exchange (diasaskan pada tahun 1910) yg diniagakan dalam kuantiti yg besar.
Bar emas tael juga dikenali sebagai 'donat' yg boleh didapati dlm saiz yg lebih kecil dengan lubang di tengah-tengah. Ini menjadikan ia mudah disusun atau diikat bersama dengan tali.

Baht Bar Emas
Baht adalah unit berat di Thailand. Bar Emas yg paling popular disini ialah 10 bar emas baht.
Ini biasanya 4,9 auns atau 150,4 gram dan 96.5 %  emas tulen.

Tola Gold Bar
Tola merupakan unit berat di India. Berat emas tola yg paling popular adalah 10 yg sama kepada 3.75 auns atau 116,64 gram. Ia adalah sangat popular di Eropah dan diimport serta diniagakan secara meluas di tempat-tempat seperti Timur Tengah, India, Pakistan dan Singapura.

Gold Bar Hiasan
Sebelum 1980 bar emas agak plain. Pembuatan jongkong emas hiasan dikuasai oleh pengilang di Switzerland, Jerman dan Brazil dengan PAMP Suisse (Switzerland).Jongkong emas ini diedarkan ke seluruh dunia dan amat popular di Timur Tengah.
Bar emas adalah satu cara yg popular dan mudah disimpan.

Tiada ulasan: