Sabtu, 4 Februari 2012

PENTING ATAU TIDAK RESIT PELANGGAN??

Hari ini Tamis Gold ingin cerita sikit sal resit yang dikeluarkan untuk customer. Sebab ada sesetengah customer nak dealer/bos kedai emas keluarkan resit setiap kali mereka beli emas..tetapi ada juga sesetengah customer tu tak kisah pun dapat resit atau tidak..Sebabnya yang penting bagi mereka, setiap kali beli emas, mereka confirm akan dapat emas..betul tak??

Bagi sesetengah company, mereka menjual emas..tp xdapat emas pun, cuma dapat resit jer..emas ada kat bank/ Ar-Rahnu..Ada sesetengah dealer, mereka jual emas..tapi tak dapat resit..hanya dapat emas dan certificate, bergantung kepada sesetengah company..ada juga company yang jual emas dapat resit,dapat emas..dapat certificate.

Kelebihan kepada Customer :
1. Customer akan rasa confident sebab dapat resit (biasanya customer yang baru 1st time beli)
  • Memandangkan emas boleh dianggap suatu barang yang berharga, dan boleh dikatakan mahal, sudah pasti kita sebagai pembeli inginkan sesuatu resit untuk barangan tersebut. Bila dah dapat resit baru kita akan rasa yakin sikit dengan barangan yang dealer itu jual!!betul kan??
2. Untuk tujuan rekod (History)
  • Bila ada resit, kita dapat cek balik harga emas masa kita beli dulu..sebab kita bukannya mampu nak ingat harga emas yang kita beli 2-3 tahun lepas.
3. Membuat keputusan
  • Bila dah ada resit, kita dapat buat keputusan sama ada nak jual atau tak emas yang pernah kita beli tempoh hari.
4. Sebagai kenangan
  • Kalau anda jenis sukakan kepada kenangan..anda boleh simpan resit yang mula-mula anda beli emas..saja-saja untuk buat kenangan..kot2 nak tunjuk kat anak cucu nanti..hehehehe...
Kelebihan kepada Dealer :
1. Profesional
  • Bila kita deal dengan emas, lagi elok kalau kita buka resit untuk customer. Sebab customer akan lebih "yakin" dengan barang yang kita jual. Jadi,secara tak langsung perniagaan emas akan lebih berjaya dan berkembang.
2. Sebagai rekod
  • Bila dah ada rekod ditangan, dealer boleh trace @ call semula customer yang penah beli dengan kita. Contoh, katakan En Amin pernah beli emas jongkong 10 gram pada harga RM1715 untuk sekeping pada Oct 2011. Sekarang, harga Tamis Gold dah cecah RM1900 sekeping, jadi dealer boleh call En Amin balik, dan tanya dia ada rasa nak jual balik tak emas dia?     

Tiada ulasan: