Rabu, 1 Februari 2012

SIAPA YANG TELAH SABOTAJ MELAYU BILA MEREKA MULA BERMINAT UNTUK MELABUR EMAS??

Apabila orang Melayu berjinak-jinak untuk melabur Emas secara bijak di Pajak Gadai Islam Ar-Rahnu, bangsa lain mula sabotaj Ar-Rahnu supaya orang Melayu hanya membeli dan menyimpan emas dalam almari. Ar-Rahnu mula difitnah..Kepercayaan cuba digoyah. Fakta palsu telah ditonjolkan di Harian Metro yang menjadi medan pembohongan. Ini link dia... Elak Tertipu Beli Emas

PEMBOHONGAN PERTAMA :
"Tetapi apa yang berlaku kini harga emas sedang turun sejak sebelum puasa lagi"
Ogos 2011=Ramadhan, Jika nak menipu orang Melayu yang baca Metro, bolehlah..Pastu bukti emas naik tak henti-henti..camne?Takkan nak tipu fakta,anda fikirlah sendiri...
Bulan Julai USD1600/ounce naik sehingga USD1900/ounce... 


PEMBOHONGAN KEDUA : 
"Lebih memburukkan keadaan apabila pihak Ar-Rahnu hanya membenarkan emas dipajak untuk tempoh masa enam hingga lapan bulan sahaja dan pihak pembeli perlulah menebus semula emas mereka sebelum boleh memajakkan semula ke bank"
6 bulan,7 bulan,8 bulan,9 bulan?? Suka-suka je buat fitnah..Ar-Rahnu mana ni??TAK PAYAH bawa duit nak tebus??Ish..ish..nak menipu pun biarlah berpada pada.Step di Ar-Rahnu camni ye..Bila notis 6 bulan diberi, notis 3 bulan lagi menyusul sekiranya masih tak datang.Ar-Rahnu akan beri notis 2 bulan lagi. Selepas itu baru notis untuk lelongan dikeluarkan. Tetapi kalau bulan yang ke 10 kita datang ke Ar-Rahnu maka kita boleh buat overlap@gadaian semula. Kemudian sambung 6 bulan semula dan seterusnya..

PEMBOHONGAN KETIGA :
"Akhirnya, apabila pembeli tidak mampu menyediakan wang berkenaan, maka pihak bank akan melelong emas kita itu tadi dan pembeli yang menanggung kerugian"
Ini perbezaan pajak gadai berlandaskan syariah seperti Ar-Rahnu berbanding pajak gadai cina berlandaskan "SERAKAH". Pajak gadai cina mengenakan 2% sebulan. 6 bulan tempoh gadaian,1 hari anda lewat, EMAS anda akan dilelong!!!

Pajak gadai bulan Islam sebulan 2% dari pinjaman. Kalau pajak dapat 10k sebulan, bunga RM200. Ar-Rahnu 0.75sen untuk 1 gram = RM60 sebulan sahaja. Jadi,tepuk dada..tanya selera..

PEMBOHONGAN KEEMPAT :
"Saya kasihan melihat orang Melayu ditipu oleh orang Melayu sendiri"
Jadi, konpem mamat yang tulis artikel ni bukan orang Melayu..jika orang Melayu sekalipun..mesti dia telah diupah oleh bangsa lain untuk takutkan orang Melayu membuat pelaburan bijak melalui Ar-Rahnu.

NASIHAT UNTUK ORANG MELAYU YANG BERMINAT UNTUK MELABUR EMAS
1. Mula belajar tentang ilmu pelaburan emas sebelum melabur. Usah dimomok dan ditakut-takutkan oleh pihak yang takut orang Melayu kukuh ekonomi.
2. Melaburlah dengan bijak dan praktikal melalui Ar-Rahnu. Anda cuma sediakan 30% jumlah duit yang hendak dilaburkan daripada jumlah sebenar.
3. Pelabur jangka pendek (2-5 tahun) dan Pelabur Jangka Panjang (5-15 tahun). JANGAN jual emas di tangan anda kerana Emas itu anda boleh jadikan ibu duit melalui Pelaburan Emas di Ar-Rahnu.

Credit  to:  Ahmad Norani Bin Idris

Tiada ulasan: