Sabtu, 31 Mac 2012

MASA UNTUK MEMBELI 

HARGA emas susut di bawah AS$1668.80 seauns hari ini ketika pelabur menunggu isyarat lanjut dagangan daripada data Amerika Syarikat (AS) selepas petunjuk baru-baru ini dari Pengerusi Rizab Persekutuan AS terhadap tambahan rangsangan mendorong harga logam itu diniagakan tinggi dua minggu hampir AS$1,700 pada sessi sebelumnya.

Selepas mengekalkan kadar faedah yang sangat rendah dan mencetuskan lonjakan dalam harga bullion pada awal minggu ini, Ben Bernanke memberi amaran bahawa adalah terlalu awal untuk mengisytiharkan pemulihan ekonomi AS dan menyatakan Persekutuan tidak akan menolak opsyen daripada bentuk tindakan lanjut untuk merangsang pertumbuhan. Jangkaan kelonggaran dasar kewangan kemudiannya disokong oleh sentimen dalam emas, yang mana manfaat daripada tinjauan inflasi yang lebih tinggi memerlukan lebih kelonggaran kuantitatif akan dilakukan. 

"Bernanke mengingatkan ketidakpastian mengenai daya tahan data ekonomi AS yang menunjukkan peningkatan. Ia adalah negatif untuk Dolar dan positif bagi harapan terhadap langkah rangsangan ekonomi yang mana kedua-duanya perlu memanfaatkan kenaikan harga emas," kata Jeremy Friesen, pakar strategi komoditi Societe gEnErale di Hong Kong.

Amerika lebih bimbang inflasi pada Mac berbanding pada masa lain dalam tempoh 10 bulan lalu dan keyakinan pengguna yang merosot ekoran harga petrol yang lebih tinggi, tetapi pandangan mereka itu memuncak pada tahap tertinggi sejak September 2008. Harga emas spot menurun AS$3.05 seauns kepada AS$1,676.99 seauns, selepas jatuh lebih setengah peratus dalam sessi terdahulu. Harga emas AS jatuh AS$7.80 seauns kepada AS$1,677.10 seauns.

Pelabur menumpukan perhatian terhadap data AS sepanjang minggu ini, termasuk pesanan barangan tahan lama bagi Februari lewat hari itu, tuntutan awal pengangguran pada Khamis, pendapatan peribadi dan perbelanjaan bagi Februari, Chicago, PMI bagi Mac dan bacaan University of Michigan terhadap sentimen Mac. SocGen, Friesen menjangkakan data AS untuk bersilih ganti semakin parah pada beberapa bulan akan datang dan seterusnya memerlukan Persekutuan untuk akhirnya menerima dasar pelonggran kewangan yang lebih untuk merangsang pertumbuhan.

SPDR Gold Trust, dana dagangan yang disenaraikan terbesar di dunia bersandarkan emas, berkata pegangan susut 0.16 peratus kepada 1,286.62 tan, atau setengah peratus, pada sesi sebelumnya. Di pasaran lain, saham Asia hanyut bergerak rendah semalam, selepas bergerak aktif sebelumnya ekoran harapan untuk rangsangan lanjut daripada Persekutuan, ketika pelabur menunggu petunjuk lanjut mengenai keadaan ekonomi AS. Pasaran fizikal di Asia tidak berubah walaupun harga emas naik mendadak pada sesi sebelumnya, berikutan pelabur memikirkan komen Bernanke daripada beberapa hari yang lalu.

"Orang ramai tidak pasti tentang apa yang dinyatakan Bernanke dan yang tidak dinyatakan dan mereka sedang menunggu lebih isyarat mengenai harga,"kata seorang peniaga di Singapura.

Tiada ulasan: