Rabu, 19 September 2012

RAHSIA TOKEI EMAS!!

Kepada anda yang sudah mula menyimpan emas, syabas kami ucapkan..Sebabnya anda telah memulakan langkah bijak dalam melindungi kekayaan anda. Sesiapa yang membuat pelaburan awal tahun ini, sudah mula tersenyum dan menunggu masa untuk mengaut keuntungan dalam pelaburan emas...

Tokei emas tidak miskin
Anda percaya atau tidak bahawa tokei emas kebanyakkan daripada mereka kalau kita tengok tak pernah kena tutup kedai..Kalau tutup pun mungkin nak sambut raya..tak pun cuti umum..Tutup kedai disini maksudnya gulung tikar....!!

"Awak, saya nak tanya kenapa tokei emas walaupun kedai emas dia tak de orang, tapi kedai emas diorang tak pernah gulung tikar??"

Ok, kalau dilihat contoh soalan di atas..Betul jugak kan..Kadang-kadang kita lalu depan kedai emas..Nampak macam takde orang..Kosong..nampak pekerja je..Kadang-kadang anda mungkin akan nampak diri sendiri sebab kedai emas penuh dengan cermin..

Nak tau kenapa diorang letak cermin banyak-banyak??Kerana itu adalah satu teknik diaorang nak bagi nampak mcam ramai dan kedai itu besar..Selain itu, cermin merupakan ciri-ciri keselamatan sebab secara tak langsung kita boleh nampak orang yang datang..

Tapi, camne mereka boleh kaya??Tak tutup kedai?? Tengok tu..bukan ade orang pun..Haa..ini kerana tokei emas ni bijak, keuntungan datang walaupun takde orang beli emas diaorang..Macam mane tu?? Jom kita tengok sedikit tips yang kami ingin kongsikan...

TIPS 1 : KEDAI TAK LAKU TAPI TAK GULUNG TIKAR

Ok..jom kita tengok graf emas di atas..ini adalah graf emas untuk jangka masa 10 tahun..Nampak kan trend emas tu.. Harga emas naik turun tetapi sentiasa dalam trend menaik secara keseluruhannya..Jadi, kenapa nak tutup kedai??Nilai emas yang ada dalam kedai itu sentiasa meningkat..Jadi, orang datang beli emas atau tidak..Emas di dalam tu tetap naik harganya..
Anda tak faham ye??Ok..meh kita tengok contoh...

Katakan Mamat buka kedai emas dengan nilai emas dalam kedainya RM500,000.00.
Kita katakan kedai emas Mamat ni tak laku langsung..Tak de orang teringin nak beli pun..Lepas 10 tahun,Mamat mula fed up dan dia nak tutup kedai..Dia pun jual kesemua emas yang ada dalam kedai dia sebab berniaga emas pun tak laku-laku jugak..
Tapi, bila dia nak jual emas 10 tahun berikutnya kalau kita tengok graf kat atas, harga emas dah naik 4 kali ganda..
So, simple calculation..RM500k X 4 = RM2 juta!! Woww...
Dengan modal permulaan cuma 500k pada 10 tahun lepas, kini emas miliknya telah meningkat jadi 2 juta..Tengok..Laku ke tak laku??Emas tetap naik harga..

Kisah di atas mungkin macam kisah dongeng..Tapi anda mesti sudah faham kan tentang trend kenaikan emas..Kalau Mamat nak ambil untung balik..dia boleh jual semua keuntungan tadi sebanyak RM1.5 juta.
Kalau kita tengok kat sini, BILANGAN emas milik Mamat mungkin berkurang..tetapi nilai emas Mamat tetap sama RM500k sebab dia dah jual emas-emas tadi dan ambil keuntungan RM1.5 juta..
Contoh maksud ayat kat atas ni adalah :

  • Katakan Mamat ada 2000 ketul emas = modal permulaan RM500k
  • Lepas 10 tahun (Tak jual-jual emas tu) 2000 ketul emas tadi dah jadi RM2 juta
  • Mamat nak ambil untung, jadi dia jual 1500 ketul emas dari kedai dia yang bernilai RM1.5 juta
  • Bilangan emas kat kedai dia tinggal 500 ketul lagi..Jadi, 500 ketul ni nilai dia = RM500k
Anda faham kan?Walaupun bilangan emas Mamat tinggal 500 ketul..Tapi nilai emas bagi 500 ketul tu tetap sama dengan modal permulaan masa Mamat mula-mula buka kedai..Diharap anda semua faham ye..

TIPS 2 : TOP-UP
Kita dah nampak kan graf emas tadi, masa graf emas itu menurun janganlah panik..Ramai juga yang panik dan mula col bos saya tanya camne..hehehe..Emas bukanlah pelaburan jangka pendek tapi sebaliknya emas ini adalah pelaburan jangka panjang..Lagi lama disimpan lagi bernilai emas itu..

Tapi kalau baru sebulan 2 simpan..susahlah nak cakap emas tu naik ke turun..sebab ini dinamakan short term..Ok, pada masa yang sama, tokei emas ini..Masa harga tengah murah..diaorang akan borong!!B.O.R.O.N.G..untuk tambah stok..

Then, bila harga emas naik balik..diaorang akan jual emas itu..Haa..inilah rahsia tokei emas..So, camne la nak gulung tikar??

TIPS 3 : SELL HIGHER
Kadang-kadang bila terjadi situasi di atas, kita sudah tidak berani untuk beli emas kan? Takut harga emas jatuh dan terus jatuh..Jadi, apa yang anda perlu buat ialah simpan saja emas dalam simpanan tu kepada tokei-tokei emas ni pulak..Apa yang diaorang buat masa harga emas tengah mahal..Mereka juga akan top up stok tapi masa harga emas mahal mereka cuma tambah stok sikit-sikit sahaja..

Kalau lepas diaorang beli emas ini (masa tengah mahal) mereka akan jual masa harga emas lebih mahal atau pandai-pandailah tokei adjust kat upah tukang..erm..bijak kan??
So, cara mana sekalipun meniaga emas ni tetap untung..Cuma kena pandai nak manage jer..

Selamat melabur...

Tiada ulasan: