Isnin, 17 Disember 2012

WARGA EMAS JUMPA HARTA KARUN BERNILAI RM123,864.00


Berbentuk hati dengan dua tangan berpegangan dan terukir di bahagian seperti lengan itu. Kerongsang ini merupakan bukti kejayaan besar buat seorang warga emas dari England ini. Stan Cooper, 60 menemui kerongsang emas sebesar 2.5cm di sebuah ladang berdekatan Sandbach, Cheshire dan beliau tidak sedar betapa berharganya kerongsang itu.

Kerongsang yang hanya sebesar duit syiling itu dikatakan dari era tahun 1350 hingga tahun 1450 dan dipercayai pada asalnya adalah hadiah pertunangan kerana tanda seperti lelaki dan perempuan berpegangan tangan.

Tambahan pula, nilainya pada waktu ini adalah sangat menakjubkan iaitu sebanyak USD25.00. Pakar berkata, penemuan seperti ini adalah amat jarang sekali. Bill Forrest dari Adam Partridge Auctioneers di Macclesfield, Cheshire dimana kerongsang ini dijual, berkata :
" Ia adalah satu kerongsang gaya anulus yang menggabungkan dua simbol, jantung dan tangan tergenggam.Jarang sekali untuk mendapatkan kedua-dua simbol ini bersama-sama pada satu kerongsang dan ia benar-benar adalah satu perkara baik bahawa seorang tukang emas hari ini bersusah payah untuk membuatnya."

Stan Cooper, 60

Tidak dijangka, barang kemas itu didapati berada dalam keadaan sempurna walaupun telah berada di bawah tanah selama beratus-ratus tahun. Kerongsang ini telah dilaporkan kepada pihak berkuasa dan kemudian dihantar kepada Muzium British bagi pakar mengkajinya.

Dan kerana pihak berkuasa menafikan hak ke atas kerongsang itu adalah tidak perlu untuk inkues harta karun dan ia adalah bebas untuk dijual. Encik Cooper, yang merupakan seorang pengurus untuk sebuah syarikat perkilangan, telah mengesan selama lebih 20 tahun dan akan berkongsi apa-apa hasil jualan dengan petani tuan ladang dimana kerongsang itu ditemui.

Tiada ulasan: