Sabtu, 12 Januari 2013

MUZIUM EMAS TERBESAR DI DUNIA



Menurut berita media luar negari, museum emas Colombia ynag terkenal di dunia, terletak di Ibukota Bogota. Ia merupakan muzium emas terbesar di dunia. Baru-baru ini, muziu tersebut melakukan pengubahsuaian dan mendekrasi ulang, kini sudah mula dibuka lagi. Pada 1939, Bank Republik Colombia mula membantu negara untuk melindungi warisan budaya. 

Popoyo Colombia adalah koleksi pertama muzium  tersebut, hingga kini sudah dipamerkan selama 65 tahun. Muzium emas Colombia kini sudah memiliki 50, 000 koleksi. Di dalam ruang pamer tingkat 2 dan 3 muzium tersebuat dipamerkan beraneka koleksi emas untuk kedataangan Sepanyol, tempat simpanan koleksi emas terbesar di seluruh dunia. Pintu masuk utama terletak di tingkat satu muzium. Sebuah kedai dan sebuah resto bernama "kedai kopi resto muzium emas" juga berada di tingkat satu. Pameran bermula dari tingkat dua, ruang utama pameran dinamakan "Manusia dan Dewa". 

Melalui vitri (almari kaca) dipamerkan koleksi seni emas kebudayaan Colombia untuk kedatangan orang Sepanyol. Dewan dibahagikan menjadi perlbagai ruang pamer yang berbeza yang sesuai dengan tiap-tiap budaya, iaitu ruang: calima, Quimbaya, Muisca, zenu, Tierradentro, San Augustin, Tolima, Tayrona, Uraba dan sebuah ruang pamer khusus yang dinamkan Colombia. Tingkat ke-3 juga sebagai ruang pamer. Material pameran termasuk gerabah, perlbagai peralatan / produk: zaman batu, kerang, kayu dan tanaman. Barang-barang yang oleh kebudayaan tempatan dipandang sebagai Logam suci telah menggambarkan kehidupan dari perlbagai suku yang kini kita namakan Colombia, kehidupan dan fikiran ini ada sebelum kedatangan orang Eropah lagi.

Tiada ulasan: