Ahad, 13 Januari 2013

PENERANGAN TENTANG EMAS 

APA ITU EMAS?

Emas adalah satu logam dengan nombor atom 79 dan simbol Au. Manakala emas nama datang daripada satu Bahasa Inggeris Lama erti warna kuning, simbol itu datang daripada Huruf Latin aurum, yang bermaksud "subuh berkilat". Kalau dilihat pada jadual berkala unsur-unsur, emas didapati di Group 11, bersama dengan perak, tembaga, dan roentgenium, dan di Period 6 anatara platinum dan dikenali sebagai logam anjal. Disifat sebagai warna kuning, emas adalah satu daripada supaya dipanggil logam berharga, bersama dengan emas dan perak.

Diketahui dari zaman purba, bersama dengan raksa, sulfur, tembaga, perak, dan timah digunakan seawal 6000 BC. Barangan emas yang keemasan, sebagai contoh gelang-gelang dan cincin, serta perhiasan. Tamadun-tamadun yang menggunakan emas termasuk Orang-orang Rom. Walaupun ramai mengenali emas untuk penggunaannya dalam barangan emas, hanya 65 peratus yang digunakan untuk barangan emas. Dan 25 peratus emas adalah diguna dalam aplikasi-aplikasi perindustrian Seramik, elektrik, dan aplikasi-aplikasi elektronik. Satu penggunaan khusus serbuk timah keemasan ungu atau ungu Cassius yang digunakan untuk menampakkan enamel dan pembuantan satu jenis kaca utama yang dipanggil kaca delima. Kaca delima degunakan pada tertingkap bangunan-bangunan pejabat, serta pada cermin-cermin di angkada lepas.

SISTEM KARAT UNTUK BARANGAN EMAS

Barangan emas selalunya digambarkan dalam soal karat, ia adalah satu petunjuk bagi kandungan emasnya, sebagai contoh 18 karat atau 18K. Secara altenatif, kandungan emas boleh diterangkan dalam syarat-syarat 'kehalusan', yang adalah kandungan emas itu menyatakan di bahagian-bahagian setiap ribu, sebagai contoh 750 (yang adalah 18 karat atau 75.0% emas). Sejak harga dibayar oleh pembeli untuk barang kemas adalah diasakan banyaknya emas dalamnya, ia adalah penting untuk pengguna untuk mengetahui berapakah karat (DI AMERIKA SYARIKAT - karat) emas di sana berada dalam kepingan. Barangan emas kebanyakkan di seluruh dunia ditandai dengan karat atau kehalusan. Emas tulen adalah 24 karat dan 24 karat adalah dari segi teori 100% emas. Di China, ia adalah turut dekenali sebagai "Chuk Kam", makna 'emas tulen' dan adalah diiktirafkan seperti 99.0% emas minimum. Oleh itu, terdapat satu 1.0% toleransi negatif dibenarkan.




Tiada ulasan: