PELABUR DIINGAT ELAK RIBA DALAM URUS NIAGA EMAS
KEGHAIRAHAN orang ramai
melabur dalam beberapa skim pelaburan emas amat membimbangkan pakar ekonomi
Islam berikutan pendedahan wujudnya syarikat yang melanggar perturan dan
terlibat dalam pengubahan wang dilarang serta mengelakkan cukai. Namun apa yang
lebih menimbulkan kebimbanganpakar ekonomi itu adalah sikap kurang berhati-hati
pelabur Muslim dalam menyertai skim pelaburan emas sehingga membuat mereka
terjebak dengan urus niaga yang bertentangan dengan tuntutan syariah dan sekali
gus melibatkan riba. Ini didedahkan pensyarah Pusat Penyelidikan Ekonomi dan
Kewangan Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr A.M. Hafizi, yang
memberitahu satu seminar bahawa jual beli emas menjadi haram dan terbatal jika
emas berkenaan tidak lagi dimiliki oleh syarikat atau bank dan hanya akan
dibeli daripada pihak dalam satu urus niaga berasingan.
Menukil kata-kata:
"Berikutan itu, membuka akaun pelaburan emas seperti ini menjadi
haram dan terbatal kerana syarikat atau bank telah menjual sesuatu yang bukan
menjadi miliknya wujud riba memandangkan tidak ada elemen taqabud fil majlis
iaitu tiada penawaran dan penerimaan. "Sebarang penanggguhan seperti ini
akan membawa kepada kepada Riba'an-Nasiah. Pokoknya, pelabur harus memastikan
emas yang hendak dijual oleh bank sudah pun berada dalam pemilikannya."
Peraturan dan syarat ketat mengikut Islam itu ditegaskan oleh Dr. Hafizi dalam
pemilikanya."
Peraturan dan syarat ketat
mengikut Islam itu ditegaskan oleh Dr. Hafizi dalam kertas kerja bertajuk
Pelaburan Emas dan Aplikasi Semasa: Satu Kajian Kes di Malaysia. Ia
dibentangkan di Persidangan Ekonomi dan Kewangan Islam Malaysia 2012 anjuran
UKM dengan kerjasama Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dan Institusi
Kewangan Islam dan Pengurusan Harta, baru-baru ini. Kalangan pelabur emas
menjadi gempar apabila pegawai empat agensi kerajaan termasuk Bank Negara
Negara Malaysia menyerbu pejabat syarikat jual beli emas Genneva Gold diikuti
dengan Pageantry Gold Bhd, Caesar Gold Sdn Bhd dan Worldwide Far East Bhd di
Kuala Lumpur.
Turut terjejas dalam semua
sebuan itu adalah ramai pelabur Muslim. Dr. Hafizi menjelaskan, daripada
perspektif Islam, urus niaga emas menjadi halal dan sah apabila dua syarat
telah dipenuhi iaitu pihak penjual benar-benar memiliki emas yang dijualnya
ketika penjualan berlangsung. Bank juga mengeluarkan bukti pembelian dalam
bentuk emas atau sijil kepada pelanggan lantas pelanggan mendapatkan haknya
untuk emas berkenaan. Satu lagi syarat adalah cara pembayarannya Islam atau cek
tempatan. Sebarang pembayaran bagi pembelian emas menggunakan cek antarabangsa
Akedemik Fikah.
Jangka masa tiga hari dikira
sebagai jumlah maksimum bagi penyelesaikan pembayaran berdasarkan dasar urf
bagi menjamin syarat mengikut taqabul fil hal dicapai. Ia adalah satu fatwa
yang diputuskan oleh mazhab Maliki dan majoriti ulama fikah sedunia termasuk
Syeikh Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah. Tidak kurang penting adalah pelaburan akaun
emas wajib membayar zakat apabila haulnya cukup atau mencapai nisab 85 gram
emas. Dr. Hafizi juga turut mengingatkan pelabur agar lebih berhati-hati dan
meleliti risiko berkaitan dengan pelaburan eams sebelum menyertai sebarang skim
pelaburan yang menjanjikan pulangan tinggi dalam masa singkat.
Ketika menekankan perlunya
sikap berhati-hati, Dr. Hafizi menasihatkan pelabur supaya menyelidik latar
belakang syarikat dan sama ada urusan jual beli emasnya sah di segi
undang-undang selain ia diberikan kebenaran oleh pihak berkuasa. Sebagai
contoh, pelabur perlu memeriksa dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)
berhubung pendaftar dan kegiatan pelanggannya. Semua maklumat, kata beliau,
boleh didapati daripada daripada ssm atau daripada syarikat berkenaan. Pelabur
juga perlu mengetahui urus niaga emas syarikat terlibat seperti sumber
pembelian emasnya, perbadanan yang mengesahkan ketulenan emas dan bagaimana
syarikat berkenaan menjana keuntungan daripadapernigaannya.
Pelabur seharusnya
melaporkan kepada Kementrian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepnggunaan
jika mereka ada bukti emas yang dibeli rendah mutunya. Dr. Hafizi juga
memberitahu, kajian mendapati hanya urus niaga emas yang ditawarkan Kuwait
Finance House (KFH-i) diluluskan syariah. Lagi dua bank, Maybank dan Citibank,
didapati masih berdasarkan konvensional dan tidak memenuhi tunutan syariah,
mungkin kerana hakikat pelabur mereka tidak boleh mengeluarkan deposit akaun
simpanan emas. dalam bentuk fizikal.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan