Khamis, 3 Januari 2013

PEMBUATAN BERLIAN DARI ABU MANUSIA






Berlian menjadi simbol keabadian, benar-benar menjadi nyata.Melalui sebuah proses khas, didapati batu berlian yang indah dari abu jasad manusia yang sudah meninggal dengan cara diproses.Dan ini menjadi trend baru di negara Switzerland, Rusia, Sepanyol, Ukraine, Amerika Syarikat, Jepun dan China.

"Life Gem" nama yang diberikan dari berlian manusia ini, di produksi oleh syarikat bernama Algordanza di Switzerland Timur yang menawarkan mengubah abu menjadi Berlian


'Fasa' dari abu jenazah sehingga menjadi berlian:



Di makmal, sekitar 15 mesin bekerja tanpa henti di bawah pengawasan para pekerja yang memakai kacamata pelindung yang bekerja di belakang garis kuning dan garis hitam yang tidak boleh dilalui oleh pengunjung sebagai penghormatan bagi si mati.



"500 gr abu sudah cukup untuk membuat sebutir berlian, sementara tubuh manusia boleh menghasilkan rata-rata 2.5? 3 kg abu, "potassium dan kalsium, yang merupakan 85% abu manusia, dipisahkan dari karbon. Kemudian karbon akan dibakar dengan suhu dan tekanan tinggi, sekitar 1.700 ° C, proses yang mengompres abu menjadi grafit, iaitu alotrop karbon.



Tekanan dan panas pada grafit akan menukar grafit menjadi berlian? alotrop karbon yang terkeras. Keseluruhan proses ini memakan masa 6-8 minggu, jauh lebih cepat daripada masa yang diperlukan untuk pembentukan berlian asli yang memakan masa beribu-ribu tahun.

Tiada ulasan: