Khamis, 5 April 2012

MENGAPA HARGA EMAS TURUN NAIK??

Harga emas tahunan bagi 5 tahun yang lalu menunjukkan bahawa pada tahun 2005 harga emas telah mengalami peningkatan dolar yang terbesar, iaitu dengan peningkatan lebih daripada $80. Carta harga sejak 30 tahun lepas adalah kelihatan menurun dan menaik. Penerokaan dan perbelanjaan pembangunan termasuk semua kos yang berkaitan dengan tenaga kerja dan aktiviti-aktiviti lain seperti ahli-ahli geologi, kontraktor, kejuruteraan, peralatan penggerudian, ujian metalurgi dan kajian berkaitan ekonomi.

Perlombongan emas memerlukan penggunaan kemudahan dan teknologi khusus. Harga emas boleh berubah-ubah secara meluas dan ia dipengaruhi oleh pelbagai faktor di luar kawalan syarikat. Emas dikira dalam auns Troy, yang mempunyai berat 10 peratus lebih daripada auns yang digunakan untuk kentang dan bulu. Hal ini sering dijumpai di dalam batu yang mengandungi sulfida, yang apabila ia terdedah kepada oksigen, air dan bakteria yang khusus menghasilkan air yang sangat berasid.

Penampilan yang menarik dan sifat mudah fleksibel bermakna bahawa ia boleh dinikmati sebagai barang kemas atau perhiasan lain tetapi dengan mudah ditukar kepada syiling atau diniagakan. Harga mata wang selain dolar Amerika Syarikat (AS), boleh ditukar kepada unit wang tempatan dengan menggunakan harga penutup kadar pertukaran asing pada hari yang sama.

Harga emas telah melonjak melepasi $500 per auns, dan lebih banyak keuntungan yang diramalkan kepada pelabur untuk melindungi diri mereka terhadap kebimbangan inflasi. Sejarah ini meningkat apabila mata wang kertas menghakis dan sebagai pelabur mereka mencari nilai intrinsik emas untuk melindungi diri mereka daripada inflasi. Emas terus menunjukkan peningkatan dalam dagangan Asia dan Eropah.

Semua harga emas bukan sahaja mencerminkan nilai emas yang sedia ada, tetapi juga kekuatan relatif mata wang dimana ia diniagakan. Kos yang diperuntukkan kepada stok penimbal berdasarkan nilai-nilai relatif dalam simpanan dan diproses dengan menggunakan kos perlombongan semasa yang ditanggung sehingga ke titik stok simpanan yang bijih termasuk kos overhead berkenaan, susut nilai, susutan dan pelunasan berkaitan operasi perlombongan, dan dikeluarkan pada kos purata setiap stok penimbal. Setiap unit boleh diperolehi semula.

Walaupun emas adalah sebuah kedai yang lebih stabil nilai daripada mata wang kertas, ia masih kekal sebagai pasaran dimana kerajaan mempunyai campurtangan. Oleh itu, dengan mengambil kira nilai yang semakin mengecut, harga emas telah hampir tidak berubah sekian abad. Sejak tahun 1982, purata harga emas tahunan adalah di antara $300 dan $450 per auns...

Tiada ulasan: