Selasa, 3 April 2012

"TRADE IN" EMAS UNTUK TUNAI

Jika anda ingin "trade in" emas untuk mendapatkan wang tunai, terdapat beberapa perkara yang anda harus lakukan dengan berhati-hati sebelum membuat apa-apa keputusan. "Trade in" emas terhadap wang boleh dapat dengan mudah dan sangat menguntungkan jika anda memilih tempat terbaik untuk menjual emas anda. 

Apakah ketulenan emas anda? Pertama sekali anda perlu mempertimbangkan ketulenan emas anda. Jika anda bercadang untuk menjual barang kemas anda, periksa jika ia mempunyai setem karat. Jika terdapat karat setem barang kemas maka ia adalah emas yang sebenar. 24K adalah bentuk emas yang paling tulen. Jika barang kemas anda mempunyai setem 18K ke atas, kandungan emas adalah 75% tulen. 

Jika barng kemas anda 10K kandungan emas adalah 41.7%. Ia adalah kiraan matematik yang mudah iaitu hanya membahagikan jumlah sebanyak 24 karat setem dan ia akan memberikan anda peratusan ketulenan. Jika peratusan emas yang paling tulen adalah tinggi, anda akan mendapat lebih banyak wang dengan begitu mudah.

Bagaimana anda boleh "trade in" emas dengan wang tunai? Anda mempunyai beberapa cara yang berbeza apabila berunding untuk anda mendapatkan wang tambahan. Pilihan pertama, pergi ke kedai emas dan jualkan barang kemas anda di kedai emas. Disini anda boleh berunding untuk mendapatkan harga yang tinggi untuk barang kemas anda. Jika anda mempunyai barang kemas yang bagus dan tauke kedai tu rakan anda atau kedai emas tu merupakan tempat "feveret" anda bila membeli emas..lagi banyak untung yang anda akan dapat.

Pilihan kedua, ialah pada zaman yang serba moden dan canggih ini..bak kata orang internet dihujung jari. Anda boleh membuat penjualan dalam talian untuk mendapatkan wang. Pembeli emas dalam talian akan menilai emas anda secara percuma dan membuat tawaran.

Tiada ulasan: