Sabtu, 7 Julai 2012

KENAPA EMAS??

Emas telah memainkan peranan yang sangat besar dari hari pertama ia ditemui. Kisah emas sangat kaya dan kompleks seperti logam itu sendiri. Emas adalah permulaan dalam setiap simpanan aset jangka panjang atau portfolio pelaburan. Selama berabad-abad, terutama selama masa krisis kewangan, pelaburan telah berusaha untuk melindungi nilai aset mereka dan emas merupakan asset mereka yang sangat penting.

Sebagai salah satu aset kewangan sangat sedikit yang tidak bergantung pada janji setiap penerbit untuk membayar, emas menawarkan risiko yang sangat minimal. Ia juga menawarkan pelabur insurans terbaik terhadap gerakan ekstrim dalam nilai kelas aset yang lain.

INFLASI HEDGE
Pasar kitaran datang dan pergi, lagi dan lagi. Namun, dalam jangka panjang, emas tetap mempertahankan daya belinya. Disisi lain, kuasa beli menggunakan matawang umumnya menurun kerana sebahagian besarnya mengikut kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. Oleh kerana itu pelabur sering bergantung pada emas untuk melawan kesan daripada turun naik inflasi dan mata wang.

HEDGE MATA WANG
Emas digunakan sebagai lindung nilai terhadap naik turun wang khususnya dolar AS. Jika perdagangan utama dunia menggunakan mata wang, penurunan dolar relatif terhadap matawang utama yang lain menghasilkan kenaikan harga emas. Untuk ini, emas telah secara konsisiten terbukti menjadi salah satu aset terbaik dalam melindungi kelemahan dolar.

PENGURUSAN RISIKO
Emas boleh diklasifikasikan sebagai kurang stabil daripada komoditi yang paling banyak dan indeks ekuiti. Ternyata untuk bersikap lebih seperti matawang dengan sendirinya. Aset dengan volatilatis yang rendah akan membantu untuk memastikan risiko secara keseluruhan dalam portfolio anda. Emas juga membantu kepelbagaian risiko secara lebih berkesan dengan melindungi terhadap peristiwa negatif yang jarang berlaku atau tak mungkin berlaku iaitu disebut sebagai "tail risks".

PERMINTAAN DAN PENAWARAN
Kenaikan harga emas telah membuat keseimbangan antara permintaan dan tawaran. Waktu yang lama dalam bidang perlombongan emas telah memberitahu kita bahawa pengeluaran emas relatif tidak mencukupi. Permintaan yang tinggi terhadap emas menunjukkan pertumbuhan yang berterusan. Faktor-faktor bekalan dan permintaan telah meletakkan asas yang kuat untuk prospek emas paling positif lebih satu perempat abad.

Tiada ulasan: